Vishing

Vishing is een nieuw fenomeen. Met de opkomst van het internetbellen (zoals Skype en andere VOIP diensten) wordt ook dit medium bestookt met aanvallen door internetcriminelen. Gebruikers van VOIP diensten kunnen de credits, die ze nodig hebben om niet leden van de VOIP dienst en vaste of mobiele nummers te kunnen bellen, vaak met een creditcard betalen
In tegenstelling tot phishing, waarbij nietsvermoedende gebruikers verlokt worden tot het klikken op een gevaarlijke link in een e-mail, werkt vishing via de VOIP telefoon. Criminelen sturen e-mailtjes of sms’jes met de mededeling dat er een beveiligingsprobleem is opgetreden. U wordt vervolgens verzocht om uw bank of creditcardmaatschappij te bellen om de creditcard opnieuw te activeren.
Als u opgegeven telefoonnummer belt, wordt u begroet met een in scene gezette welkomstboodschap van de zogenaamde bank of creditcardmaatschappij. Daarna volgt het verzoek om het creditcardnummer in te geven waarmee het beveiligingsprobleem zogenaamd kan worden verholpen.
Het is voor oplichters eenvoudig om een callcenter op te zetten en daarmee dit soort oplichtingspraktijken in scene te zetten. Volgens beveiligingsexperts vormt vishing op het moment een groter risico dan phishing omdat consumenten zich minder bewust zijn van de gevaren.
Het beste advies is dan ook: bel nooit de nummers uit deze mailtjes of sms-jes, maar zoek zelf het nummer van uw bank of creditcard maatschappij op.
* * * * *
{goedkoop bellen kan ook duur betaald worden}
* * * * *